Az RMDSZ által indított széleskörű Erdélyi konzultáció eredménye akkor lesz hiteles, ha hozzáférhetővé teszik a kérdőíveket, és a „feldolgozatlan” eredményeket.

Kétségtelenül jó húzás egy politikai párt részéről ahhoz hasonló konzultációt indítani, amilyet az RMDSZ kezdett el nemrég. Jó húzás, mert nagyon párbeszédszerű, nyitottságszerű és demokratikus-szerű, ezek pedig kiválóan illenek egy önmagát a felsorolt jellemzők alapján meghatározó párt kifelé kommunikált identitásába.

„Figyelünk egymásra” – ez a mottója az akciónak. Ez is jó húzás, mivel valóban azt a benyomást kelti ez az üzenet, hogy a politikai párt tényleg és őszintén érdeklődik az emberek gondjai, elvárásai és igényei iránt. A mottó üzenetét erősíti az is, hogy 250 ezer ember véleményét kérik ki, ráadásul „lemennek” az emberek közé, házról házra járva gyűjtik össze a véleményeket.

És jó húzás továbbá azért is, mivel a konzultáció végén, a kérdőívek adatainak „összesítése” után gyakorlatilag bármilyen – természetesen pozitív – üzenet kikommunikálható. Egy politikai párt ugyanis soha nem fog magától beszélni szavazói előtt a tévedéseiről, a botlásairól, szereptévesztéseiről, népszerűsége csökkenéséről, esetleg politikai ellenfeleinek megerősödéséről – az erről szóló reális adatok általában soha nem hagyják el a pártszékházak kiértékelő termét. Ezért várhatóan nem az lesz a nyilvános végeredménye a konzultációnak, hogy az RMDSZ szavazóinak száma csökkent, az általa a kormányzat részeként támogatott és keresztülvitt gazdasági megszorítások szavazóbázisának életszínvonal-csökkenéséhez, munkanélküliségéhez és elszegényedéséhez vezetett.

Ehelyett a konzultáció eredményének a kihirdetése egy önbizalomtól dagadó, optimista, a sikert nyugtázó üzenetben fogalmazódik majd meg. Mert más üzenete nem lehet egy politikai pártnak alig egy évvel a parlamenti és önkormányzati választások előtt.

Csakhogy a konzultáció eredménye akkor lehet hiteles, ha az RMDSZ nem „kiértékeli” a válaszokat, hanem nyilvánosságra hozza magukat a kérdőíveket. Ellenkező esetben egy ügyesen felépített, de átlátszó politikai kommunikációs és marketingfogás lesz, amely fölött ott lebeg majd a ferdítés gyanúja.

Advertisements