Első szín

Sík mezőben hármas út. Az első a láthatárt teljesen kirekesztő gyárkomplexum fele vezet, a másik egy kacsalábon forgó palotába fut, a harmadik sötét alagútba vész, a bejárat fölött nagy betűkkel ez áll: JÖVŐ. A kereszteződésben zöld kezeslábast, horgászcsizmát, zergetollas kalapot viselő FÉRFI (ötven körüli, kicsit borostás, álmodozó kék szemek) ül egy háromlábú széken, nyakában nagy tábla, rajta felirat: ÉHEZEK AZ ÉHEZŐKÉR. Kezében horgászbot. Időnként kifog egy-egy halat az aszfaltból, rájuk mosolyog, leszedi, megpuszilja és visszadobja őket az útba. Süt a nap, a madarak rikoltoznak. A kereszteződésbe torkolló negyedik úton feltűnik egy RIPORTER, kezében mikrofon, oldalán magnótáska.

RIPORTER: Jó napot kívánok. Kovács Pál vagyok, a Transzszilván rádiótól.

FÉRFI: Milyen érdekes. Én is Kovács Pál vagyok.

RIPORTER: Nos, igen… ööö… hallgatóink arra kíváncsiak, mit csinál Ön itt.

FÉRFI: Én itten, kérem szépen, ülök.

RIPORTER: Igen, ez nem vitás. Viszont a nyakába akasztott tábla szerint Ön az éhezőkért éhezik.

FÉRFI: Tényleg? Még nem volt időm elolvasni.

RIPORTER: Hát… nem Ön írta?

FÉRFI: Nézze, kérem, én nagyon elfoglalt ember vagyok. Különben is, annyi mindent összeírnak manapság.

RIPORTER: Bocsásson meg, de… hogy is mondjam… a felirat Önön lóg. Vagy tévedek?

FÉRFI: Hja, a bizonyosság kényes ügy, kérem. De tegyük fel, hogy mégse téved. Elvégre Ön abból él, hogy igazat mond. Vagy tévedek?

RIPORTER: Ööö… nos, ha ez igaz, akkor az olvasóban felmerül a felirat és az Ön személye közötti kapcsolat lehetősége.

FÉRFI: Nem tartom kizártnak. Nem bizony. Bár az ilyesmit csak az Isten tudja.

RIPORTER: Kovács úr! Ön éhezik?

FÉRFI: Micsoda kérdés…

RIPORTER: Tessék?

FÉRFI: Na látja. Tud követni?

RIPORTER: Őszintén, nem.

FÉRFI (odanyújtja a horgászbotot a RIPORTERnek): Elkérhetem a mikrofont egy pillanatra?

RIPORTER: Hát…

A FÉRFI kikapja a RIPORTER kezéből a mikrofont.

FÉRFI: És figyeljen, kérem, mert nem mondom el kétszer.

RIPORTER: De…

FÉRFI: Pofa be, te köcsög.

A RIPORTER döbbenten mered a FÉRFIra.

FÉRFI: Na kérem, szépen… (A mikrofonnal arcon veri a RIPORTERt, hogy annak azonnal elindul az orra vére.) Hogy ki mit fosik a papírra, ahhoz nekem semmi közöm, érted, te szarzsák? (Tökön rúgja a RIPORTERt, aki összeroskad.) Én nem tudok írni. De nem is kell. Mert én élem az életet. Belemegy végre abba a húgyagyadba? (Jobb lábát ráteszi a RIPORTER fejére, arcát az aszfaltba nyomja.) Azt kérded, éhezek. Éhezek hát. Az éhezőkért. Vagyis értem. (Lehajol, felrántja a RIPORTERt a földről.) Érted? Mert ha én éhezek, akkor te is éhezel. (Kezeslábasának zsebéből bankjegyeket húz ki, betömi őket a RIPORTER szájába.) Meg ő, meg ő, meg ő, meg mindenki ebben a kurva országban. Most mit bámulsz, bazmeg! (Belefejel a RIPORTER arcába.) Igen, értem éhezek. Értem sztrájkolok. Mert ha én nem vagyok, akkor az olyan tetvek, mint te, szuszogni se tudnak. Az egész kibaszott popor megkrepál. Én vagyok az egész nemzetgazdaság. Világos? (A mikorfont is belenyomja a RIPORTER szájába.) Na, most már járhat a pofád, puhapöcs.

A FÉRFI elhallgat, kiveszi a RIPORTER kezéből a horgászbotot, visszaül a székre. A RIPORTER hörög, aztán hason csúszva elindul arra, amerről jött.

Interludus

RIPORTER (alaposan bekötözve, selypít): Szomorú szívvel tudatjuk, hogy tegnap éjjel ismeretlen tettesek brutális módon meggyilkolták Kovács Pál üzletembert, bőrét lenyúzták, húsából mititeit, csontjaiból gombot készítettek. Egy ország gyászolja Mecénását.

Második szín

Sík mezőben hármas út. Az első a láthatárt teljesen kirekesztő gyárkomplexum fele vezet, a másik egy kacsalábon forgó palotába fut, a harmadik sötét alagútba vész, a bejárat fölött nagy betűkkel ez áll: JÖVŐ. A kereszteződésben zöld kezeslábast, horgászcsizmát, zergetollas kalapot viselő FÉRFI (ötven körüli, kicsit borostás, álmodozó kék szemek) ül egy háromlábú széken, nyakában nagy tábla, rajta felirat: ÉHEZEK AZ ÉHEZŐKÉR. Kezében horgászbot. Időnként kifog egy-egy halat az aszfaltból, rájuk mosolyog, leszedi, megpuszilja és visszadobja őket az útba. Süt a nap, a madarak rikoltoznak. A kereszteződésbe torkolló negyedik úton feltűnik egy RIPORTER, kezében mikrofon, oldalán magnótáska.

Reklámok