Idézet egy tegnap esti beszélgetésből:

Én: Meghalt Dennis Hopper.

Fiatal művész: Ki?

Na ja. Who the fuck is Dennis Hopper? Ráadásul épp egy olyan kiscsávó kérdezte, aki derék aprópolgárként fogja leélni életét, mihelyst kikerül az ecsetgyári világmegváltó pelenkázóból. Egyébként megértem szegény ördögöt. Én is voltam (vagyok még néha) ilyen gatyábavizelő minijézus.

Dennis Hopper. Élt 74 évet. Élt, játszott, rendezett, ivott, szívott, kefélt, ilyesmik. Hogy miért emlékeznék meg róla mégis, ellentétben mondjuk a Stort nevű zajzenekar drogtúladagolásban elhullott több-mint-feléről? Nézzük.

Első ok:

1955. Nicholas Ray megcsinálja a Haragban a világgalt. A magyar cím egyébként elég kukaközeli. Maradjunk a Rebel Without a Causenál. Itt még nem Hopper a jani. James Dean. Bár úgy érzem, Hopper kilopta Dean lelkét a Porsche Spyder romjai közül. És ment vele, előre, naná.

Második ok:

1957. John Sturges megcsinálja a Leszámolás az O.K. Corralnált. Nagy film. Itt sem Hopper viszi a prímet. De valahogy mégis az ő száján esik ki az egyetlen lázadó, bár szerintem inkább filmtörténeti fontosságú ellenkultúra-mondat (hagyom eredetiben, kár fordítani): I don’t know why I get into gunfights. I guess sometimes I just get lonely.

Harmadik ok:

1958. Henry Hathaway megcsinálja a From Hell to Texast. Ez a sokat emlegetett anekdota keretfilmje. A veterán hollywoodi rendezőnek 85-ször kellett megismételnie egy Hopper-jelenetet. Hathaway kifakadt: Soha többé nem kapsz munkát ebben a városban! Hála istennek, nem lett igaza. Bár 10 főszereptelen év következett.

Negyedik ok:

1969. Dennis Hopper megcsinálja a Szelíd motorosokat. Az első mainstream ellenkultúra-film. És a független amerikai film origója. És még annyi minden. Ha feledni akarom a korom, újranézem a Motorosokat. 1969-ben születtem. Kedvenc idézetem innen:

Billy (Hopper): Where ya from man?

Stranger on the Highway: Hard to say.

A legfőbb ok:

1986. David Lynch megcsinálja a Kék bársonyt. Benne minden idők legfőbb gonoszával, Frank Booth-szal. A legtöbb kandidátus visszadobta a szerepet, hogy visszataszító, meg még. Hopper felkiáltott: Nekem kell eljátszanom Franket. Én vagyok Frank! Na ja, azon a pokolkörön igaza volt. Jöhet nekem Freddy Krueger, Michael Myers, Jason Voorhees, Bőrpofa, akárki rém, Frank Booth a király.

Menj csak Frank. Adjál az angyaloknak. Ahogy mondtad: Fuck you, you fucking fuck!

Reklámok